Potrivit Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, în următorul deceniu combaterea nesiguranței rutiere urbane trebuie să reprezinte o prioritate cheie pentru Uniunea Europeană și țările europene.
Conform unui recent Raport ETSC, în perioada 2010-2017, decesele rutiere pe drumurile urbane au scăzut cu aproximativ jumătate față de cele produse pe drumurile rurale.
Pietonii, bicicliștii și motocicliștii – cele trei grupuri de utilizatori de drumuri cele mai vulnerabile – reprezintă 70% dintre cei uciși și răniți grav pe drumurile urbane.
Dovile Adminaite-Fodor, autorul principal al raportului:
„Atâta timp cât oamenii nu se simt în condiții de siguranță pe jos și cu bicicleta în orașele noastre, mulți vor fi descurajați să utilizeze cele mai durabile moduri de transport. Acest lucru poate crea un cerc vicios, deoarece persoanele care iau mașina în schimb pun în pericol pe toți utilizatorii vulnerabili ai drumurilor din jurul lor. În următorii zece ani, dorim ca UE și toate țările europene să investească în transportul urban într-un mod care să prioritizeze cei mai vulnerabili utilizatori ai drumurilor. Nu este vorba doar de o infrastructură mai sigură și de stabilirea limitelor de siguranță în condiții de siguranță, dar și de o mai bună aplicare a limitelor de viteză, precum și de reducerea consumului de alcool și a distragerii atenției. Multe orașe se concentrează în mod corect pe îmbunătățirea calității și durabilității aerului în orașe și pe descurajarea utilizării autoturismelor private. Dar preocupările legate de siguranță trebuie să meargă mână în mână pentru a se asigura că mai mulți oameni cu bicicleta și mersul pe jos pot face acest lucru într-un mediu sigur”.
Una dintre provocările cheie pentru orașe este aplicarea unor limite de siguranță în siguranță. Țările care monitorizează nivelul de respectare a vitezei pe drumurile urbane la nivel național, au observat că între 35% și 75% din vitezele vehiculelor observate în traficul urban sunt mai mari decât limita de 50 km/h.
Raportul GRSP, a constatat, de asemenea, diferențe enorme în ceea ce privește nivelul de siguranță în Uniunea Europeană. Mortalitatea pe drumurile urbane este cea mai ridicată în România, cu 105 utilizatori de drumuri uciși anual pe milion de locuitori din mediul urban – de patru ori media UE. Sunt și țări cu rezultate pozitive. Aproximativ nouă persoane per milion de locuitori din mediul urban sunt uciși pe drumuri urbane în Suedia, 11 în Marea Britanie, 13 în Țările de Jos și 14 în Irlanda și Spania.
În ceea ce privește progresele recente, Letonia, Grecia, Portugalia și Polonia sunt țările UE care au înregistrat cele mai multe progrese în reducerea numărului de decese rutiere urbane între 2010 și 2017.
Autorii raportului spun, de asemenea, că în viitor, schimbările în modelele de mobilitate ar putea avea un efect profund asupra mobilității urbane și siguranței rutiere urbane. Spațiul restrâns din zonele urbane trebuie utilizat inteligent și eficient pentru a permite o mobilitate sporită, fără a pune în pericol utilizatorii drumurilor.
Încurajarea scuterelor electrice și a altor noi forme de mobilitate ar putea necesita, de asemenea, o nouă legislație națională sau reglementări la nivel de oraș, ajustări de infrastructură și activități educaționale, similare cu adaptările pentru siguranța rutieră necesare pentru bicicliști.