Utilizarea pe scară largă a mașinilor electrice, atât autoturisme cât și camioane și autobuze este de natură să reducă semnificativ emisiile poluante prevenite datorită transporturilor.
Sunt însă pregătite țările europene să facă față noilor provocări legate de problema alimentării mașinilor electrice? Se pare că Suedia se confruntă deja cu astfel de probleme și caută urgent strategii de rezolvare.
Planul ambițios al Suediei de a reduce drastic emisiile provenite în urma transporturilor prin folosirea a milioane de mașini electrice ar putea fi blocat de lipsa capacității de alimentare a noilor stații de încărcare din orașele mari.
Suedia, conform grupul industrial Power Circle, pentru a-și atinge obiectivul guvernamental de a deveni neutră din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în anul 2045, trebuie să aibă până la sfârșitul următorului deceniu aproximativ 2,5 milioane de hibride plug-în și vehicule electrice. În timp ce multe dintre acestea vor fi alimentate acasă pentru călătorii mai scurte, este necesară o rețea de stații pentru călătorii mai lungi, la fel pentru taxiuri și camioanele de distribuție.
O creștere a subvențiilor guvernamentale a făcut ca vânzările de autoturisme electrice să crească cu 253% în primele cinci luni ale anului 2019. Această “explozie” a mașinilor electrice a făcut ca Suedia să se confrunte în prezent cu o problemă majoră: cererea de energie electrică în Stockholm și alte orașe depășește capacitatea rețelelor locale.
Tobias Henmark, șeful Fortum Charge and Drive, încărcătoare în regiunea nordică:
„Pentru a-i face pe oameni să dorească să cumpere o mașină electrică, ei nu ar trebui să fie forțați să facă ocoluri lungi pentru a găsi o stație de încărcare”.
Johanna Lakso, Director Executiv Power Circle:
„Mașinile electrice pot face sau pot sparge grila. Când suntem pe punctul de a lansa infrastructura, de ce să nu fim inteligenți și să o folosim pentru a sprijini rețelele energetice?”
Pentru ca vehiculele electrice să poată fi gestionate în ciuda lipsei capacității de alimentare, Power Circle sugerează că proprietarii ar trebui să primească stimulente pentru a nu încărca și chiar a trimite energie electrică înapoi în rețea în timpul orelor de vârf de dimineața și după-amiază. Dacă în viitor sunt conectate suficiente mașini care sunt dispuse să-și încarce bateriile conform unei grile, vehicule electrice ar diminua problema de capacitate, în loc sa o amplifice.