Tehnologia utilizată în vehicule este vitală pentru combaterea vitezei în Europa

Potrivit unui studiu publicat de Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC), viteza rămâne o problemă semnificativă în multe țări europene.

Studiul face o analiză a numărului de vehicule depistate circulând cu viteze peste limita admisă pe diferite tipuri de drumuri în țările care au furnizat astfel de date.

Pe drumurile urbane, unde se înregistrează 37% din totalul accidentelor rutiere din Uniunea Europeană, cercetătorii au descoperit că între 35% și 75% din vitezele cu care se deplasau vehiculelor au fost mai mari decât viteza legală.

Pe drumurile rutiere care nu fac obiectul autostrăzilor, unde se înregistrează 55% din totalul deceselor rutiere din UE, între 9% și 63% din vitezele cu care circulau vehiculelor au fost mai mari decât limita de viteză.

Pe autostrăzi (în care se înregistrează 8% din totalul deceselor rutiere din UE), între 23% și 59% din vitezele cu care mergeau vehiculele au fost mai mari decât limita de viteză.

Conform studiului, viteza este un factor major în performanța generală a siguranței rutiere. Viteza excesivă și inadecvată este responsabilă pentru aproximativ o treime din coliziunile fatale și este un factor agravant în majoritatea coliziunilor.

Cercetătorii arată că în prezent reducerea vitezei necesită o combinație de măsuri care trebuie să includă niveluri mai ridicate de punere în aplicare, o infrastructură îmbunătățită și limite de viteză acceptabile, soluția viabilă care poate rezolva problema vitezei fiind sistemul de asistență pentru şofer (ISA), sistem disponibil astăzi.

La 21 februarie, Comisia pentru piața internă a Parlamentului European (IMCO) a votat cu privire la noile standarde critice de siguranță ale vehiculelor din UE care includ o propunere de a face din ISA o tehnologie obligatorie pentru toate vehiculele noi începând cu anul 2022. Se estimează că această măsură ar putea reduce în cele din urmă decesele pe drumurile europene cu 20%.

Graziella Jost, Directorul Proiectelor Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC), a declarat:

„500 de persoane mor pe săptămână pe drumurile din UE, o cifră care nu s-a modificat de mai mulți ani. Conducerea prea rapidă este în continuare criminalul numărul unu. Este foarte simplu: dacă vrem să reducem numărul de decese rutiere, trebuie să abordăm eficient problema vitezei. Includerea asistenței de viteză inteligentă (ISA) la fiecare vehicul nou, ca standard, ar putea preveni o cincime din decesele cauzate de accidente rutiere”.

Raportul evidențiază, de asemenea, măsurile privind viteza care sunt în prezent puse în aplicare în statele membre ale UE. Sunt menționate în special progresele privind reducerea vitezei pe drumurile rurale. Franța a redus recent limita de viteză pe drumurile rurale fără barieră mediană de la 90 km/h la 80 km/h. O analiză a Institutului de Cercetare Cerema a arătat că noua limită de viteză de 80 km/h impusă pe drumurile rurale a dus la reducerea cu 116 a deceselor rutiere comparativ cu media din 2013-2017 pe aceleaşi drumuri. Spania a anunțat, de asemenea, o trecere de la 100 km/h la 90 km/h pentru rețeaua rutieră de mare viteză, în timp ce Flandra, regiunea nordică a Belgiei, a trecut în anul 2017 de la 90 km/h la 70 km/h.

Unele dintre țările cu cele mai bune înregistrări de siguranță rutieră din Europa au limite de viteză standard mai reduse pe drumurile rurale. Suedia cu limita de 70 km/h cu 27 de decese pe milion de locuitori. Norvegia (26), Elvetia (26), Danemarca (37) și Țările de Jos (37) au stabilit limita la 80 km/h.

Cercetătorii au raportat că o combinație de controale ale poliției rutiere mobile, împreună cu aplicarea automată a mijloacelor fixe, incluzând camere fixe de înregistrare a vitezei s-a dovedit a fi un instrument eficient în abordarea vitezei.

În general, se pare că există o creştere generală a contravențiilor privind viteza detectate în întreaga UE, în principal datorită extinderii rețelelor de camere de supraveghere. Cu toate acestea, există diferențe mari între statele membre cu privire la numărul camerelor de înregistrare a vitezei.

Din cele 27 de țări care au furnizat date privind numărul de amenzi aplicate pentru depăşirea vitezei în perioada 2010-2017, cifra a crescut în 18 țări, în timp ce 9 au înregistrat o scădere.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail