ETSC îndeamnă statele membre UE să impună obligativitatea existenței sistemelor de blocare anti-alcool în autobuze, camioane și autoutilitare

În data de 20 noiembrie 2018, un șofer în vârsta de 40 de ani a urcat băut la volanul unui TIR și a avariat nouă mașini aflate într-o parcare din Zona Industrială a municipiului Iași. Unul dintre autoturisme a fost distrus în proporție de 70 la sută. Polițiștii sosiți la fața locului au constatat că șoferul avea o alcoolemie de 1,04 mg/litru alcool pur în aerul expirat.

Din păcate cazul nu este izolat, în Uniunea Europeană, în anul 2016, au fost înregistrate mai mult de 25.600 de decese din cauza accidentelor rutiere, dintre care un sfert se datorează consumului de alcool la volan. Acest fapt este menționat într-un raport recent al organizației europene pentru siguranță rutieră ETSC.

Cu toate că numărul de accidente mortale cauzate de alcool a scăzut în ultimul deceniu (cu o rată apropiată de celelalte cauze ale mortalității rutiere), consumul de alcool rămâne o problemă majoră în UE, spune organizația europeană pentru siguranță rutieră. Sunt țări – cum ar fi Slovacia, Grecia și România – unde numărul accidentelor datorate consumului de alcool a scăzut mult mai puțin decât rata generală.

„Uniunea Europeană este regiunea în care rata consumului de alcool la volan este cea mai mare din întreaga lume. Consumul de alcool la volan rămâne o problemă semnificativă în domeniul siguranței rutiere în UE și necesită o atenție specială din partea factorilor de decizie din Europa”, se spune în raportul ETSC.

ETSC estimează ca cel puțin 5.120 de decese rutiere ar fi putut fi prevenite dacă toți șoferii nu ar fi consumat alcool la volan în anul 2016.

Ca o concluzie generală, ETSC consideră că trebuie efectuate controale mai stricte privind consumul de alcool la volan. În multe state membre, poliția nu verifică suficient acest aspect, iar șoferii nu simt că sunt expuși riscului de a fi prinși. Media europeană a șoferilor care sunt convinși că dacă conduc sub influența alcoolului vor fi prinși este de doar 18 la sută.

În plus, ETSC solicită statelor membre să impună o toleranța zero la conducerea în stare de ebrietate, dacă alcoolemia este peste un prag de 0,2 per mil.

În cele din urmă, ETSC, propune statelor membre să se gândească să facă obligatorie dotarea autobuzelor, camioanelor și autoutilitarelor cu sisteme de blocare anti alcool.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail