Ultimul raport OMS evidențiază la nivel mondial progrese insuficiente în abordarea siguranței rutiere

În data de 7 decembrie, Organizația Mondială a Sănătății – OMS a dat publicității la Geneva, Raportul OMS privind siguranța rutieră 2018.

Raportul OMS arată ca decesele din traficul rutier continuă să crească, anual înregistrându-se 1,35 milioane de decese. Raportul OMS privind siguranța rutieră 2018 evidențiază faptul că accidentele din traficul rutier sunt acum cauza principala a deceselor copiilor și tinerilor în vârsta de 5-29 ani.

„Aceste decese sunt un preț inacceptabil de plătit pentru mobilitate. Nu există nici o scuză pentru lipsa de acțiune. Acest raport este un apel pentru guverne și parteneri și mai mult pentru punerea în aplicare a măsurilor care deja și-au dovedit eficiența”, a declarat directorul general al OMS, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Raportul OMS privind siguranța rutieră 2018 documentează că, în ciuda creșterii numărului total de decese, ratele de deces legate de mărimea populației mondiale s-au stabilizat în ultimii ani. Acest lucru sugerează că eforturile existente privind siguranța rutieră în unele țări cu venit mediu și cu venituri mari au atenuat situația.

Michael R Bloomberg, fondator si CEO al Bloomberg Philanthropies și Ambasador Global al OMS pentru Boli și leziuni non-comunicabile:

„Siguranța rutieră este o problemă care nu primește nicăieri atenția pe care o merită – și este într-adevăr una dintre marile noastre oportunități de a salva vieți în întreaga lume. Știm care sunt intervențiile. Politicile puternice și punerea în aplicare, designul inteligent al drumurilor și campaniile puternice de sensibilizare a opiniei publice pot salva milioane de vieți în deceniile următoare”.

În situațiile în care s-au înregistrat progrese, aceasta se datorează, în mare parte, unei legislații mai bune în legătura cu riscurile cheie, cum ar fi:

  • depășirea vitezei, consumul de alcool la volan, precum și nefolosirea centurilor de siguranță, a caștilor de motocicletă și a sistemelor de siguranță pentru copii infrastructură mai sigură, cum ar fi trotuare și benzi dedicate pentru bicicliști și motocicliști
  • standarde îmbunătățite ale vehiculelor, cum ar fi cele care impun controlul electronic al stabilității și frânarea avansată
  • îmbunătățirea asistentei post-accident.

Raportul arată că aceste măsuri au contribuit la reducerea numărului de decese din traficul rutier în 48 de țări cu venituri medii și înalte. Cu toate acestea, nici o țară cu venituri mici nu a demonstrat o reducere a deceselor în ansamblu, în mare parte deoarece aceste sunt inexistente.

De fapt, riscul decesului din traficul rutier rămâne de trei ori mai mare în țările cu venituri mici decât în ​​țările cu venituri ridicate. Ratele sunt cele mai ridicate în Africa (26,6 decese la 100 000 de locuitori) și cele mai scăzute în Europa (9,3 decese la 100 000 de locuitori). Pe de altă parte, de la ediția anterioară a raportului, trei regiuni ale lumii au raportat o scădere a ratelor mortalității traficului rutier: America, Europa și Pacificul de Vest.

Variațiile deceselor din traficul rutier sunt, de asemenea, reflectate de tipul de utilizator al drumului. La nivel global, pietonii și bicicliștii reprezintă 26% din totalul deceselor din traficul rutier, cu o cifră de până la 44% în Africa și 36% în estul Mediteranei. Motocicliștii și pasagerii reprezintă 28% din totalul deceselor din traficul rutier, dar proporția este mai mare în unele regiuni, de ex. 43% în Asia de Sud-Est și 36% în Pacificul de Vest.

Rapoartele OMS privind siguranța rutieră sunt publicate la fiecare doi până la trei ani și servesc drept instrument de monitorizare a Deceniului de acțiune pentru siguranța rutieră 2011-2020.

În comparație cu raportul precedent din 2015, alte constatări din Raportul privind siguranța rutieră 2018 includ:

  • 22 de țări și-au modificat legile cu privire la unul sau mai mulți factori de risc pentru a le aduce în concordanta cu cele mai bune practici, acoperind încă 1 miliard de persoane;
  • 46 de țări reprezentând 3 miliarde de persoane au legi care stabilesc limite de viteză care se aliniază celor mai bune practici;
  • 45 de țări reprezentând 2,3 miliarde de persoane au în prezent legi privind conducerea în stare de ebrietate care se aliniază celor mai bune practici;
  • 49 de țări reprezentând 2,7 miliarde de persoane au în prezent legi privind utilizarea caștilor de motociclism care se aliniază celor mai bune practici;
  • 105 țări reprezentând 5,3 miliarde de persoane au în prezent legi privind utilizarea centurilor de siguranță care se aliniază celor mai bune practici;
  • 33 de țări, reprezentând 652 milioane de persoane, au în prezent legi privind utilizarea sistemelor de reținere pentru copii care se aliniază celor mai bune practici;
  • 114 de țări efectuează în prezent o evaluare sistematică sau o evaluare a stelelor pe drumurile existente;
  • Doar 40 de țări reprezentând 1 miliard de persoane au implementat cel puțin 7 sau toate cele 8 standarde prioritare ale ONU privind siguranța vehiculelor;
  • Mai mult de jumătate din tari (62%) au un număr de telefon cu acoperire completa pentru a activa sistemul de urgenta;
  • 55% dintre țări au un proces formal de instruire și certificare a furnizorilor de asistenta pre-spitalicească.

Raportul privind siguranța rutieră 2018 la nivel mondial a fost finanțat de Bloomberg Philanthropies.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail