Drumurile europene rămân cele mai sigure din lume

În data de 31 martie 2016, Comisia Europeana a dat publicității statisticile pentru anul 2015 privind securitatea rutieră la nivel european.

Statisticile publicate confirmă faptul că și în anul 2015 drumurile europene rămân cele mai sigure din lume, în pofida unei încetiniri a ritmului de reducere a accidentelor.

Comisarul UE pentru transporturi, Violeta Bulc, a declarat: „Numărul deceselor sau al vătămărilor corporale grave este întotdeauna prea mare. În ultimele decenii, am obținut rezultate impresionante în ceea ce privește reducerea accidentelor rutiere, însă stagnarea actuală este alarmantă. Dacă Europa dorește să își atingă obiectivul de înjumătățire a numărului accidentelor rutiere până în 2020, mai rămân încă multe de făcut. Invit statele membre să-și intensifice eforturile în direcția aplicării legislației și a sensibilizării cetățenilor. Deși costul acestor eforturi este considerabil, el este totuși nesemnificativ în comparație cu costul social de 100 de miliarde euro generat de decesele și de vătămările corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere”.

„În ceea ce o privește, Comisia va continua să acționeze acolo unde va putea aduce o valoare adăugată clară la nivel european. Tehnologia și inovarea sunt tot mai importante în configurarea viitorului siguranței rutiere. De exemplu, pe termen mediu și lung, conducerea autovehiculelor în mod automatizat și conectat poate contribui în mare măsură la evitarea coliziunilor, astfel că, în prezent, facem tot ce ne stă în putință pentru a institui un cadru adecvat în acest sens” a mai declarant comisarul European pentru transporturi.

În anul 2015, 26.000 de persoane și-au pierdut viata pe drumurile din UE, cu 5 500 mai puține decât în 2010. Cu toate acestea, la nivel european, nu se observă ameliorări față de situația din 2014. În plus, Comisia estimează ca 135.000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile statelor membre UE. Costul social (reabilitare, asistență medicală, daune materiale etc.) generat de decesele și de vătămările corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere este estimat la cel puțin 100 de miliarde de euro.

Deoarece statele membre au început să raporteze date comparabile și fiabile cu privire la accidentele rutiere grave, pentru prima dată Comisia Europeană a putut să publice cifre și estimări referitoare la acestea. Acest fapt reprezintă primul pas în direcția unei abordări la nivel european a accidentelor grave.

Astfel potrivit estimărilor Comisiei utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști etc.) reprezintă o mare parte dintre cele 135.000 de persoane accidentate.

În anul 2015, rata medie a deceselor în traficul rutier din UE a fost de 51,5 la 1 milion de locuitori, similară cu cea din ultimii doi ani. Această încetinire de ritm, care urmează după o reducere semnificativă de 8 % în 2012 şi 2013, este cauzată de mai mulți factori, cum ar fi o interacțiune mai mare, în orașele europene, între utilizatorii rutieri neprotejați şi cei motorizați.

Statisticile specifice fiecărei țări membre UE arată că numărul accidentelor rutiere variază încă în mare măsură pe teritoriul UE, deși această diferență devine tot mai mică de la an la an. Unele țări care, în mod tradițional, aveau un nivel bun de performanță au înregistrat progrese mai mici, în timp ce trei state membre care dețineau recordul la numărul de decese în trafic și-au ameliorat situația siguranței rutiere.

Conform statisticilor preliminare pentru anul 2015 comparativ cu anul 2014, România a avut o creștere cu 4% a numărului de decese la un million de locuitori. Astfel dacă în anul 2014 România avea un număr de 91 de decese la un million de locuitori, în anul 2015 numărul acestora a crescut la 95 de decese la un million de locuitori. Comparativ însă cu anul 2010, România a înregistrat o reducere cu 21%. Aceste cifre sunt îmbucurătoare, dar factorii care se ocupă de siguranța rutieră în Romania trebuie să privească cu seriozitate și îngrijorare creșterea cu 4% pentru anul ce a trecut.

O analiză serioasă și o colaborare eficientă între toți factorii administrativi și ai societății civile care se ocupă de siguranță rutieră pot să găsească cauzele și mai ales soluțiile pentru a diminua în viitor aceste procente.

 

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail