În anul 2018, pentru majoritatea statelor membre UE, rata mortalității rutiere a fost sub 60 decese la un milion de locuitori

Conform unor cifre preliminare privind decesele rutiere pentru anul 2018, publicate recent de Comisia Europeană, anul trecut au murit mai puțini oameni pe drumurile europene, dar sunt necesare mai multe eforturi pentru a îmbunătăți semnificativ situația.

În anul 2018, în UE au fost înregistrate 25.100 de decese în accidente rutiere. Aceasta reprezintă o scădere de 21% față de 2010 și de 1% față de anul 2017. Cu o medie de 49 decese la un milion de locuitori, se confirmă din nou faptul ca drumurile europene sunt de departe cele mai sigure din lume. Aceste cifre ne arată de asemenea, că va fi aproape imposibil să se atingă obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese rutiere până în anul 2020.

Această situație subliniază din nou necesitatea unor acțiuni rapide a statelor membre și a întregii comunități în domeniul siguranței rutiere în vederea realizării planului strategic de acțiune al UE privind siguranța rutieră, publicat în mai 2018, ca parte a pachetului „Europa în mișcare” al Comisiei Juncker, care stabilea acțiunile specifice avute în vedere în cadrul actualului mandat al Comisiei.

Comisarul pentru Transporturi, Violeta Bulc:

„Desigur că este binevenită orice reducere a numărului de decese din traficul rutier, este inacceptabilă chiar și o singură moarte rutieră. Am fost ambițioși în abordarea siguranței rutiere, în adoptarea unui plan strategic de acțiune, referitor la siguranța infrastructurii și la cadrul de politică pentru următorul deceniu. Ne propunem să lucrăm cu toate statele membre, precum și cu Parlamentul și cu comunitatea de siguranță rutieră, pentru a oferi un nivel de siguranță pe care cetățenii UE îl solicită și îl merită”.

Comisia a adoptat deja măsuri concrete privind siguranța vehiculelor și a infrastructurii, ambele fiind aprobate de Parlament și Consiliu la începutul anului 2019. În ceea ce privește infrastructura, cartografierea riscurilor va fi efectuată pentru toate autostrăzile și drumurile primare, iar utilizatorii vulnerabili ai drumurilor vor trebui luați în considerare în mod sistematic în toate evaluările, auditurile și inspecțiile de siguranță. Pentru vehicule, vor fi incluse o serie de caracteristici de siguranță în toate vehiculele noi, cum ar fi Asistența inteligentă de viteză (pentru a ajuta șoferii să respecte limita de viteză) și alte tehnologii, cum ar fi frânarea automată de urgență și asistența pentru menținerea benzilor de rulare.

Antonio Avenoso, directorul executiv al Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC):

„UE a finalizat două părți importante din legislația privind siguranța rutieră: standardele minime de siguranță actualizate pentru vehiculele noi și o extindere semnificativă a domeniului de aplicare al normelor privind gestionarea siguranței infrastructurii. Dar aceste inițiative vor avea nevoie de timp pentru a da roade. Vor fi încă cinci ani înainte ca toate autoturismele noi să fie dotate cu tehnologie de salvare, cum ar fi frânarea automată de urgență și asistența inteligentă de viteză. Iar îmbunătățirea necesară a siguranței infrastructurii va avea nevoie și de timp pentru implementare.”

În anul 2018, pentru majoritatea statelor membre, rata mortalității rutiere a fost sub 60 decese pe milion de locuitori.

Țările UE cu cele mai bune rezultate ale siguranței rutiere în 2018 au fost Marea Britanie (28 decese / la un milion de locuitori), Danemarca (30 / la un milion de locuitori), Irlanda (31 / la un milion de locuitori) și Suedia (32 / la un milion de locuitori).

Țările cu o scădere mai accentuată a deceselor rutiere din perioada 2017-2018 au fost Slovenia (-13%), Lituania (-11%), Bulgaria (-9%), Slovacia și Cipru (ambele -8%).

Numai două state membre ale UE (România cu 96 de decese / la un milion de locuitori) și Bulgaria (88 de decese / la un milion de locuitori) au înregistrat o rată a mortalității mai mare de 80 de decese la un milion de locuitori. Ele sunt urmate de Letonia (78 de decese / la un milion de locuitori și Croația (77 de decese / la un milion de locuitori).

Un număr mare de utilizatori vulnerabili ai drumurilor au fost afectați: pietonii, bicicliștii, motocicliștii și persoanele în vârstă, în special în zonele urbane. Odată cu schimbările demografice și tendința continuă către o mobilitate activă și durabilă, se așteaptă ca aceste grupuri să reprezinte în viitor o proporție mai mare necesitând o atenție sporită.

În plus față de decese, accentul UE se pune și pe cei răniți grav: se estimează că anul trecut, pentru fiecare deces de pe sosea, cinci persoane au fost rănite grav pe drumurile UE (în jur de 135.000).

Pașii următori:

În cadrul politicii privind siguranța rutieră pentru perioada 2021-2030 și în planul strategic de acțiune privind siguranța rutieră, ambele publicate în mai 2018 ca parte a pachetului „Europa pe mișcare”, Comisia confirmă obiectivul pe termen lung al UE de a se apropia de zero decese în transportul rutier până în 2050. Noile obiective intermediare, în conformitate cu Declarația de la Valletta din 2017 a miniștrilor transporturilor, trebuie să reducă între 2020 și 2030 numărul de decese rutiere și al răniților grav cu 50%.

Antonio Avenoso, directorul executiv al ETSC:

„Abordarea aspectelor legate de siguranța rutieră poate duce la controverse pe care mass-media are acum tendința de a le mări și denatura. Dar moartea a 70 de persoane în fiecare zi sau a 500 de persoane în fiecare săptămână pe drumurile UE nu poate fi ignorată Nu este o veste falsă (…) Problema trebuie să aibă prioritatea politică pe care o merită”.

Road deaths per million inhabitants – preliminary country by country statistics for 2018

  2010 2017 2018 2017-2018 2010-2018
Belgium 77 54 52 -4% -30%
Bulgaria 105 96 88 -9% -20%
Czech Republic 77 55 62 14% -18%
Denmark 46 30 30 0% -31%
Germany 45 39 39 3% -10%
Estonia 59 36 51 40% -15%
Ireland 47 33 31 -5% -30%
Greece 113 68 64 -6% -45%
Spain 53 39 39 -1% -27%
France 64 51 48 -5% -18%
Croatia 99 80 77 -4% -26%
Italy 70 56 55 -2% -20%
Cyprus 73 62 57 -8% -18%
Latvia 103 70 78 10% -31%
Lithuania 95 67 61 -11% -43%
Luxembourg 64 42 60 44% 13%
Hungary 74 64 64 1% -15%
Malta 31 41 38 -5% 38%
Netherlands 32 31
Austria 66 47 45 -3% -28%
Poland 103 75 76 2% -26%
Portugal 80 58 59 1% -35%
Romania 117 99 96 -4% -21%
Slovenia 67 50 44 -13% -34%
Slovakia 65 51 46 -8% -28%
Finland 51 43 43 -1% -13%
Sweden 28 25 32 28% 22%
United Kingdom 30 28 28 -2% -4%
EU 28 63 49 49 -1% -21%

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail