De curând, un grup de experţi în domeniul siguranţei rutiere, grupuri de consumatori, agenţi pentru protecţia mediului, autorităţi urbane, biciclişti și victime ale accidentelor rutiere, au trimis membrilor Comisiei pentru piaţa internă și protecţia consumatorilor (IMCO), membrilor Comisiei pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European și delegaţilor statelor membre UE, o scrisoare în care își exprimă îngrijorarea față de încercările Asociaţiei producătorilor europeni de automobile (ACEA) de a slăbi propunerea Comisiei Europene de revizuire a standardelor minime de siguranţă ale vehiculelor în UE (Regulamentul privind siguranţa generală). Semnatarii scrisorii cer de asemenea deputaţilor europeni să transmită legislaţia cât mai curând posibil, pentru a-și maximiza potenţialul de salvare a vieţii.
Scrisoarea face referire în principal la propunerile Comisiei de îmbunătăţire privind siguranţa pasivă pentru a se asigura că pasagerii din vehicul, precum și ceilalţi utilizatori ai drumurilor din afara vehiculului sunt protejaţi fizic în eventualitatea unei coliziuni.
În acest context, Asociaţia producătorilor europeni de automobile (ACEA) susţine că „măsurile de siguranţă activă” ar trebui să „aibă prioritate” față de măsurile de siguranţă pasivă, pretinzând că mai multe accidente vor fi evitate în viitor datorită ajutoarelor şoferului, cum ar fi frânarea automată de urgență (AEB) și, în viitor, autovehiculele automate.
În scrisoare se spune:
„Deși tehnologiile precum AEB sunt binevenite, acestea nu sunt 100% fiabile: nici un sistem automatizat nu este. Sistemele de asistenta a soferului pot esua din cauza senzorilor, și chiar vehicule complet autonome, atunci cand vor aparea în cele din urma vor avea probleme. Unele coliziuni vor fi inevitabile din cauza comportamentului celorlalti participanti la trafic, a unor deficiente de infrastructura sau a altor cauze neprevazute.”
Conform grupului care a redactat aceasta scrisoare, masurile privind siguranta pasiva incluse în propunerea Comisiei ar trebui sa fie sprijinite pe deplin de Parlamentul European și nu deprioritizate, asa cum a sugerat ACEA.
Propunerea Comisiei include cerinte directe de vizibilitate pentru camioane și autobuze, ceea ce ar insemna ca producatorii sa vanda vehicule în care soferul poate vedea mai mult spatiu rutier din jurul vehiculului. „Viziunea directa” este termenul dat de ceea ce soferii pot vedea direct prin ferestrele vehiculului lor. Aceasta este diferita de „viziunea indirecta”, ceea ce soferul vede pe un monitor sau intr-o oglinda.
ACEA susține ca un sistem senzor care detecteaza biciclistii sau pietonii este mai eficient. Studiile au aratat insa ca “vizualizarea directa” mareste viteza de reacție cu 0,7 secunde. În practica, imbunatatirea vitezei de reactie cu 0,7 secunde inseamna o reducere de 5 metri la distanta de franare; daca un vehicul se deplaseaza cu o viteza de 25 km/h, 5 metri de rulaj suplimentar inainte de oprire poate fi diferenta dintre viata și moarte.
În plus, sondajele au aratat ca biciclistii și pietonii simt un sentiment mai mare de siguranta atunci cand au contact vizual cu soferii de camioane. Cerintele directe de vizibilitate pentru camioane sunt o solutie de siguranta mai eficienta decat o simpla senzorizare, deoarece senzorii pot fi ignorati sau necesita timp pentru a identifica sursa alertei. Senzorii au un rol esential în imbunatatirea sigurantei camioanelor, în zonele în care acestea nu sunt vizibil direct.
Una dintre tehnologiile propuse pentru adoptarea obligatorie de catre Comisia Europeana este o forma de Suport Inteligent de Viteză (ISA). Sistemul, în forma propusa, se presupune ca va reduce mortalitatea cu 21%.
Majoritatea companiilor membre ACEA ofera acum ISA pe vehicule selectate, inclusiv pe modele populare precum Ford S-Max și cele mai multe modele Volvo. ACEA afirma ca ISA ar trebui sa fie luata în considerare doar pentru adoptarea obligatorie atunci cand există „noi solutii”, cum ar fi „comunicatiile pe distante scurte” intre infrastructura și vehicule. ACEA spune ca tehnologia de recunoastere a semnelor rutiere existente și harțile digitale nu sunt suficient de fiabile.
Acest argument nu este viabil din mai multe motive.
În primul rand, aceste sisteme sunt deja pe piata. Un test recent efectuat de ADAC în Germania a constatat ca versiunea Ford este exacta în 90% din timp. Sistemul propus ar fi suprasolicitat, astfel incat soferii nu s-ar afla în imposibilitatea de a merge mai repede cand o limita incorect scazută a fost, în mod exceptional, aplicata de vehicul.
În al doilea rand, producatorii de automobile sunt de acord în mod global cu faptul ca masinile complet automatizate vor fi prezente pe piata în viitorul apropiat. Una dintre cele mai importante functii ale unei masini automate va fi cea de a nu depasi limita de viteza. Necesitatea unei astfel de respectari tocmai a fost confirmata la nivel mondial de catre UNECE în rezolutia recent aprobata privind implementarea vehiculelor extrem de automatizate în traficul rutier.
Producatorii de vehicule au cu siguranta un stimulent puternic și capacitatea de a dezvolta eficienta necesara inainte de intrarea în vigoare a legislatiei propuse.
Sistemul Ford a fost lansat în 2014, deci chiar și cu o precizie de 90%, nu poate reprezenta stadiul actual al tehnicii. De asemenea, producatorii de vehicule sustin ca ISA prezinta un risc de raspundere. De fapt, interventia unui sistem ISA (care, în orice caz, poate fi suprascrisa) nu este mai mult decat dispozitivele pe care soferii le au în prezent, precum, ABS, ESP, suport pentru bandaje, cruise control etc. Cu toate aceste dispozitive, ca și în cazul ISA, soferul ramane în controlul sarcinii de conducere.
Punctul forte al propunerii Comisiei este dat de analizele efectuate de catre TRL, laboratorul de cercetare propus de Comisie, care arata ca masurile de siguranta propuse pentru autovehicule ar putea impiedica 25 000 de decese și 140 700 de vatamari grave în toate categoriile de vehicule intre 2022 s2037.
Propunerea prezentata de Comisia Europeana în mai 2018 reprezinta un pas important pentru siguranta vehiculelor și a drumurilor în Europa.
Semnatarii scrisorii solicita Parlamentul European și statelor membre sa ii acorde sprijinul deplin și sa acorde prioritate acestui dosar, astfel incat un regulament revizuit sa aintra în vigoare în 2019.
Peste 25 000 de persoane mor în fiecare an pe drumuri în UE. Regulamentul privind siguranta generala joaca un rol major în imbunatatirea sigurantei rutiere și salvarea vietilor. Europenii merita vehicule mai sigure și acest lucru ar trebui sa fie reflectat de membrii Parlamentului European și de ministrii nationali, care sa asigure intrarea pe piata a vehiculelor mai sigure cat mai curand posibil.
Scrisoarea adresata Comisiei Europene a fost semnata de Antonio Avenoso, Executive Director European Transport Safety Council,, David Ward, President and CEO Towards Zero Foundation, Prof. Oliver Carsten, Professor of Transport Safety, Institute for Transport Studies, University of Leeds, Stephen Russell, Secretary General ANEC, the European consumer voice în standardization, Paolo Cestra, President TISPOL, the European Traffic Police Network, Bernhard Ensink, Secretary General European Cyclists’ Federation, William Todts, Executive Director Transport & Environment, Jeannot Mersch, President FEVR, European Federation of Road Traffic Victims, Karen Vancluysen, Secretary General POLIS, Cities and Regions for Transport Innovation, Geert van Waeg, President International Federation of Pedestrians, Prof. Pete Thomas
Loughborough University.