Comisia europeană atrage atenția asupra riscurilor care decurg din distragerea atenției conducătorilor auto

Comisia Europeană a publicat la începutul anului 2017 un studiu privind bunele practici pentru reducerea riscurilor cauzate de distragerea atenției la volan.

Studiul Comisiei Europene a examinat natura și dimensiunea acestei probleme la nivelul UE și propune măsuri pentru reducerea accidentelor cauzate de distragerea atenției.

Studiul relevă faptul că în ultimii ani factorul „distragerea atenției” în producerea accidentelor rutiere este un fenomen în creștere.

În timpul conducerii conducătorul auto trebuie să-și canalizeze permanent atenția atât la drum și trafic cât și pentru controlul asupra vehiculului.

Distragerea atenției este un factor puternic destabilizator asupra activității conducătorului auto punându-l pe acesta și pe ceilalți participant la trafic în pericol.

Distragerea atenției conducătorului auto poate fi cauzată de oameni sau activități din interiorul sau din exteriorul mașinii. Atenția poate fi diminuată și datorită oboselii.

Studiul Comisiei Europene arată că aproximativ 10-30% din accidentele rutiere din UE au ca factor comun „distragerea atenției”.

Este greu de evaluat cu adevărat dimensiunea riscurilor în cazul „distragerii atenției” deoarece țările din UE folosesc moduri diferite de codificare a „distragerii atenției” în bazele lor de date privind accidentele, iar unele țări nici măcar nu colectează astfel de date.

Și pentru poliție este greu, atunci când face cercetarea unui accident să stabilească dacă un conducător auto a fost distras în momentul producerii accidentului.

Studiul Comisiei Europene arată că distragerea atenției poate fi provocată de diferite surse. De exemplu, un conducător auto poate fi distras de pasagerii din mașină (o problemă specială pentru conducătorii auto tineri), de publicitatea de pe marginea drumului, sau poate chiar de gândurile lui proprii.

De multe ori însă, tehnologia se presupune a fi vinovată. Telefoanele mobile, smartphone-urile, sistemele informatizate ale vehiculelor, cum ar fi sat navs, sistemele de divertisment şi uneori interfețe om-mașină prost concepute pe senzori mașinii duc la distragerea atenției.

Studiul European stabilește cinci moduri de abordare a măsurilor privind bunele practici în abordarea distragerii atenției:

  • Legislația și aplicarea ei
  • Instruirea conducătorilor auto
  • Campanii de publicitate
  • Măsuri legate de tehnologie
  • Măsuri legate de drumuri și infrastructură

Studiul precizează că în centrul muncii legate de prevenirea distragerii atenției se află conducătorul auto, factorul cu cele mai mari riscuri în producerea accidentelor. Cu toate acestea nu trebuie neglijat riscul distragerii atenției la non-conducătorii auto, cum ar fi pietonii și bicicliști, precum și motocicliști, unde de asemenea este marcantă proliferarea tehnologiilor mobile.

Important este ca prin acțiuni și programe dedicate acestui fenomen să se găsească cele mai adecvate măsuri și modalități de sensibilizare a conducătorilor auto privind riscurile referitoare la distragerea atenției în timpul conducerii autovehiculului.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Copyright 2013-2019 GRSP-Romania