Viteza și riscul de accident rutier

Forumul Internațional de Transport – ITF a publicat un Raport privind viteza și riscul de accident rutier. Acest studiu documentează în mod obiectiv relația dintre viteza vehiculului și riscul de accidente.

Raportul evaluează măsura în care modificările recente privind limitele de viteză sau introducerea controlului automat al vitezei la scară largă au avut un impact asupra vitezei medii reale și dacă impactul acestor măsuri asupra siguranței rutiere este în concordanţă cu ceea ce este sugerat de modelele teoretice privind relația dintre viteză și accidente.

Cazurile analizate provin din zece ţări: Australia, Austria, Danemarca, Franța, Ungaria, Israel, Italia, Norvegia, Suedia și Statele Unite. Raportul a fost elaborat de Grupul de lucru permanent ITF privind datele și analiza accidentelor (IRTAD).

În urma analizelor s-a ajuns la următoarele concluzii:

Viteza are o influență directă asupra frecvenței și gravității accidentelor. La viteze mari numărul și gravitatea accidentelor cresc disproporționat, pe când scăderea vitezei, duce la scăderea numărul de accidente și a gravității lor. Această relație a fost ilustrată de diverse modele, inclusiv modelul de putere al lui Nilsson. O creștere de 1% în anul 2009 a vitezei medii a dus la o creștere cu aproximativ 2% a frecvenței vătămărilor corporale, cu 3% a frecvenței accidentelor cu leziuni grave și cu 4% a frecvenței accidentelor mortale. Astfel, reducerea vitezei cu câțiva kilometri pe oră reduce semnificativ riscul de accidente și severitatea acestora. Viteze de condus la nivelurile inferioare au, de asemenea, efecte pozitive asupra calității vieții, în special în zonele urbane, datorită reducerii emisiilor poluante și a gazelor cu efect de seră, a consumului de combustibil și a zgomotului.

Toate cazurile studiate relevă o relație strânsă între viteză și accident; o creștere a vitezei medii fiind asociată cu o creștere a numărului de accidente și / sau a utilizatorilor rutieri răniți; dimpotrivă, o scădere a vitezei medii fiind asociată cu o scădere a numărului de accidente și utilizatorii de drumuri răniți.
În nici un caz creșterea vitezei medii nu a fost însoțită de o reducere a numărului de accidente sau victime. Relația este analogă în toate cazurile, deși amploarea efectului diferă considerabil de la caz la caz. Aceste diferențe sunt parțial explicate prin diferite definiții ale accidentelor între țări și un număr relativ mic de accidente fatale în unele cazuri studiate.

Raportul realizat de ITF propune:

Reducerea vitezei pe drumuri, precum și diferențele de viteză dintre tipurile de vehicule

Pentru a reduce accidentele rutiere, guvernele trebuie să ia măsuri pentru a reduce vitezele de drum și diferențele de viteză dintre vehiculele care au aceeași rută.

Pentru fiecare individ, riscul de a fi implicat într-un accident grav poate părea scăzut, dar dintr-un punct de vedere reducerea vitezei medii pe șosea permite obținerea unor câștiguri substanțiale de securitate.

Stabilirea limitelor de viteză să se bazeze pe principiile „Safe System”. Designul rețelei rutiere și limitele de viteză trebuie să țină seama de forțele pe care corpului uman le poate tolera și la care poate supraviețui. Într-un sistem sigur, limitele de viteză rezonabile sunt de 30 km/h în zonele urbane în care coexistă persoane vulnerabile de trafic. În zonele cu intersecții și un risc ridicat de coliziuni laterale, viteza rezonabilă este de 50 km/h. Pe drumuri fără limitatoare mediane pentru a evita riscul unei coliziuni frontale, limita de viteză este de 70 km/h. În oraș, viteze mai mari de 50 km/h nu sunt acceptabile, cu excepția arterelor de acces limitate care nu interacționează cu traficul nemotorizat. Atunci când vehiculele cu motor și utilizatorii vulnerabili de drum au același spațiu, ca și în zonele rezidențiale, 30 km/h este maximul recomandat.

Atunci când limitele de viteza cresc trebuie îmbunătățită infrastructura și intensificate controalele în trafic. În absența unor astfel de măsuri compensatorii, se poate aștepta creșterea numărului de persoane ucise și rănite în trafic.

Implementarea sistemelor automate de control pentru a reduce în mod eficient vitezele. Experiențele din diferite țări au dovedit eficacitatea sistemelor automate de control pentru reducerea vitezei și, în consecință, a frecvenței accidentelor rutiere.

Secțiunea de control (care măsoară viteza medie pe o porțiune de drum) este o măsura relativ nouă, care pare a fi utilă nu numai pentru a reduce viteza, ci și pentru o circulație mai omogenă.

Forumul International de Transport – ITF, este o organizație interguvernamentală cu 59 de tari membre.

Acesta servește ca un think-tank pentru politica de transport și organizează în fiecare an un summit ministerial.

ITF este singura organizație globală care acoperă toate modurile de transport. Este integrat din punct de vedere administrativ în OCDE, dar politic este autonom.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail