Uniunea Europeană și siguranța în sectorul auto

Comisia pentru Piața internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri a UE a dat publicității o istorie a contribuției Uniunii Europene la siguranța vehiculelor de-a lungul anilor.

Contribuțiile Comisiei Europene s-au materializat în Regulamente referitoare la siguranță în sectorul auto.

Aceste Regulamente privind siguranța autovehiculelor se referă la siguranța conducătorilor auto, a pasagerilor şi a copiilor aflați în vehicule. Regulamentele se concentrează, de asemenea, pe siguranța rutieră a pietonilor. Măsurile adoptate de UE se referă la vehicule ușoare (autoturisme, autoutilitare) şi la vehicule grele (autobuze, autocare şi camioane).

La 1 noiembrie 2014, Uniunea Europeană a realizat un pas important în ceea ce privește siguranța vehiculelor, prin adoptarea Regulamentului (CE) nr. 661/2009 privind siguranța generală. Atunci au devenit obligatorii noile caracteristici de siguranță pentru fiecare autoturism, camion şi autobuz nou vândut în UE.

În plus față de sistemele electronice standard de control al stabilității, toate autoturismele noi vândute în UE trebuie să fie echipate cu noi elemente de siguranță, cum ar fi atenționările privind centurile de siguranță, sistemele de ancorare a scaunelor pentru copii ISOFIX sau sistemele de monitorizare a presiunii în anvelope.

De la 1 noiembrie 2015, toate camioanele şi autobuzele noi trebuie să fie echipate, de asemenea, cu sisteme avansate de frânare de urgență, precum şi cu sisteme de avertizare la ieșirea din benzile de circulație.

Referitor la protecția pietonilor, în anul 2009 a fost adoptat Regulamentul de protecție a pietonilor (CE) nr. 78/2009.

Regulamentul vizează protejarea pietonilor implicați într-o coliziune cu un vehicul.

Este necesar ca producătorii să încadreze sistemele de asistenţă la frânare în vehiculele lor pentru a reduce distanța de oprire şi a reduce viteza de impact.

De asemenea, producătorii sunt obligați să realizeze capacele de absorbție a energiei şi barele de protecție frontale.

Comisia monitorizează evoluțiile tehnice în ceea ce privește cerințele îmbunătățite de siguranță pasivă şi ia în considerare posibila includere a noilor elemente de siguranță şi a tehnologiilor îmbunătățite de siguranță activă. În acest sens Comisia a prezentat Parlamentului European şi Consiliului ultimele evoluții în decembrie 2016.

O altă acțiune promovată de UE privind siguranța în sectorul auto este sistemul eCall.

eCall este un sistem automat de apel de urgenţă pentru autovehicule. Acesta reduce semnificativ timpul necesar sosirii serviciilor de urgenţă.

Producătorii de automobile vor trebui să instaleze tehnologia eCall în toate modelele noi de autoturisme şi microbuze începând cu 31 martie 2018.

Sistemul eCall este reglementat de două acte legislative:

  • Regulamentul 2015/758 privind eCall pentru omologarea de tip eCall de modificare a Directivei 2007/46 / CE (care face ca vehiculul să fie eficace pentru eCall)
  • Decizia 585/2014 / UE privind desfăşurarea serviciului eCall interoperabil la nivelul întregii UE (transformarea infrastructurii publice în eCall)

Dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice detaliate sunt stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/78 al Comisiei şi în Regulamentul (UE) 2017/79 cu Decizia Comisiei.

Raportul final privind sistemul eCall (2014) documentează structura şi evaluarea informaţiilor disponibile care pot oferi sprijin în elaborarea cerinţelor de omologare şi a procedurilor de testare a vehiculelor în ceea ce priveşte sistemele eCall în vehicul.

Referitor la protecţia copiilor, legislaţia UE prevede că centurile de siguranţă în vehicule trebuie să fie folosite de toţi pasagerii şi că sistemele de siguranţă pentru copii trebuie să fie utilizate atunci când copiii sunt la bord.

Sistemele de reţinere pentru copii aprobate trebuie să îndeplinească cerinţele stricte de siguranţă stabilite de Regulamentul nr. 44 al CEE-ONU privind scaunele pentru copii, montate pe scaune pentru copii sau ISOFIX. Pentru scaunele pentru copii conforme cu dimensiunea I, acestea trebuie să respecte Regulamentul nr. 129 al CEE-ONU.

Conform Uniunii Europene, aceste măsuri sunt un pas important pentru creşterea siguranţei în domeniul rutier, pentru scăderea numărului de accidente de circulaţie şi pentru reducerea deceselor produse ca urmare a accidentelor rutiere.

Măsuri binevenite, măsuri cu rezultate pozitive.

Degeaba însă sisteme sofisticate şi mai ales eficiente de siguranţă activă şi pasivă, degeaba drumuri inteligente, dacă cei care se deplasează în spaţiul rutier, indiferent dacă sunt conducători auto, pasageri sau pietoni nu respectă regulile elementare de siguranţă rutieră, regulile elementare privind apărarea vieţii.

În acest domeniu Uniunea Europeană mai are de lucrat.

Pentru siguranţa rutieră, poate mai mult decât măsurile aşa zis de siguranţă incluse în mult discutatul Pachet rutier, ar trebui fonduri şi acţiuni pentru educaţia copiilor şi a adulţilor privind civilizaţia rutieră, modul de comportament în trafic şi nu în ultimul rând de sensibilizare a factorilor naţionali care sunt implicaţi în domeniul transporturilor.

Cresterea sigurantei rutiere in UE

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail