Din 2019 noi cerințe privind centurile de siguranță

Uniunea Europeană este pregătită să adopte din septembrie 2019 reglementările actualizate ale CEE-ONU privind centurile de siguranţă, măsuri care vor necesita sisteme de memento pentru toate centurile, inclusiv pentru scaunele din spate ale maşinilor noi.

Regulile UE existente privind siguranţa vehiculelor, convenite în anul 2009, obligă constructorii  să doteze maşinile doar cu sisteme de avertizare privind portul centurilor de siguranţă doar pentru scaunul şoferului.

Pentru scaunele din faţă, sistemele vor trebui să poată detecta şi să facă un avertisment sonor la începutul călătoriei, dacă centura nu este ataşată. Cerinţele pentru scaunele din spate sunt mai slabe prin faptul că avertizarea sonoră va suna numai dacă o centură este detaşată în timpul călătoriei.

Centura de siguranţă rămâne cea mai eficientă caracteristică de siguranţă pasivă a vehiculelor. În ciuda obligaţiei legale în UE de a purta o centura de siguranţă, utilizarea centurilor de siguranţă în autovehiculele din spaţiul european este estimată la doar 88% pentru scaunele din faţă şi la 74% pentru scaunele din spate (în ţările care se monitorizează purtarea centurii de siguranţă).

Conform unor studii, rata utilizării centurii de siguranţă este semnificativ mai scăzută în rândul pasagerilor camioanelor comparativ cu autovehiculele. Aceste cifre reprezintă o preocupare deosebită, deoarece cercetările au arătat că persoanele care nu poartă centura, sunt implicate în coliziuni potenţial letale, situaţii în care purtarea centurii de siguranţă le-ar fi salvat viaţa.

Începând din anul 2018, Euro NCAP a început să ofere scoruri îmbunătăţite pentru vehiculele cu mementouri avansate pentru centurile de siguranţă cu detectare a ocupării pe scaunele din spate.

În lunile următoare, cerinţele actualizate privind centurile de siguranţă fi adoptate de UE, ca amendament la regulamentul general UE privind siguranţa pentru vehiculele noi din 2009.

În luna mai 2018, Comisia Europeană a publicat o propunere pentru un set complet nou de cerinţe privind siguranţa vehiculelor pentru a include mai multe tehnologii avansate, cum ar fi frânarea automată de urgenţă (AEB) şi asistenţa de viteză inteligentă (ISA) la autoturismele noi.

Aceasta legislaţie trebuie adoptată de Parlamentul European şi de statele membre ale UE într-un proces care va dura cel puţin încă 12 luni.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail