Noile norme ale UE privind siguranța infrastructurii rutiere și standardele minime de siguranță ale vehiculelor au primit aprobarea unui comitet-cheie al deputaților în Parlamentul European. Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor a salutat progresul și solicită UE să ajungă cât mai curând posibil la o înțelegere finală cu privire la ambele acte legislative.
Comisia pentru transport a Parlamentului European a votat o actualizare a normelor care reglementează gestionarea siguranței infrastructurii rutiere. Cerințele existente asigură că guvernele efectuează audituri regulate ale siguranței rutiere, identifică zone cu risc ridicat și dau prioritate siguranței atunci când construiesc noi drumuri, dar regulile se aplică numai drumurilor principale europene cunoscute ca Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T).
Comisia Europeană a propus în luna mai o actualizare care ar extinde normele la toate autostrăzile, la toate drumurile primare și la toate drumurile noi care beneficiază de finanțare din partea UE. ETSC și alte organizații au solicitat includerea tuturor drumurilor urbane și rurale principale, deoarece mai mulți oameni mor în accidente pe aceste tipuri de drumuri decât pe autostrăzi.
Deputații UE, până în prezent nu au decis să extindă domeniul de aplicare, însă susținerea propunerii Comisiei de a acoperi drumurile primare oferă beneficii potențiale considerabil mai ridicate decât cele ale miniștrilor transporturilor din statele membre ale UE. În cadrul reuniunii din decembrie, miniștrii transporturilor au declarat că statele membre ar trebui să decidă care drumuri primare sunt acoperite. ETSC se teme că acest lucru ar lăsa deschisă posibilitatea ca unele țări să propună un număr minim sau doar drumuri care îndeplinesc deja standarde înalte de siguranță.
În luna mai, Comisia Europeană a propus ca standardele de performanță pentru semnele și marcajele rutiere din Europa să fie dezvoltate. Deputații europeni au convenit, de asemenea, să adopte o poziție mai puternică decât miniștrii transporturilor care au respins în mod efectiv această idee. Un standard ridicat și coerența semnelor și a marcajelor rutiere în întreaga Europă ar putea fi o problemă importantă pentru niveluri mai înalte de automatizare, atunci când automobilele vor devenii în diferite stadii autonome.
De asemenea, deputații europeni doresc să se respecte cerințele minime de siguranță rutieră pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii. Legislația existentă, care se referă în principal la autostrăzi, nu include o prevedere specială pentru aceste grupuri.
Forma finală a reglementărilor va fi decisă doar după negocierile finale cu miniștrii transporturilor și votul Parlamentului European.
De asemenea, comisia pentru transport a votat în sprijinul unui pachet larg de măsuri noi de siguranță a vehiculelor. Actualizarea Regulamentului UE privind siguranța în domeniul autovehiculelor a fost propusă de Comisia Europeană în luna mai și include o serie de noi tehnologii obligatorii, cum ar fi frânarea automată de urgență (AEB) și o formă de asistență rapidă inteligentă (ISA), pentru a ajuta conducătorii auto să se mențină în limita de viteză admisă. Deputații europeni au sprijinit propunerile, deși au solicitat încă doi ani pentru ca sistemele inteligente de asistență la viteza să devină obligatorii.
Într-o nota pozitivă, deputații europeni au declarat că noile norme ar trebui să fie accelerate, iar punerea lor în aplicare să înceapă la doi ani după adoptarea reglementărilor, și nu după trei ani, așa cum a propus Comisia Europeană. În plus, deputații europeni au solicitat ca eCall, un sistem automatizat de apeluri de urgență adaptat tuturor autoturismelor și utilitarelor noi din UE, să fie montat în viitor și pe camioane și autobuze.
Deoarece reglementările privind vehiculele fac parte din legislația UE privind piața unică, Comisia pentru piața internă a Parlamentului European (IMCO) va prelua rolul principal în definirea reglementărilor finale privind siguranța vehiculelor. ETSC solicită Comisiei IMCO să sprijine calendarul inițial pentru introducerea tehnologiei ISA, pentru că tehnologia este deja disponibilă pe scară largă. De exemplu, noul Ford Focus este echipat standard cu ISA, pentru toate modelele din gamă.
Ellen Townsend, directorul politicii Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, a declarat:
„Deputații europeni merită lăudați pentru sprijinul acordat astăzi unui pachet puternic de infrastructură rutieră și legislație privind siguranța vehiculelor. Sperăm că pachetul final care va ajunge la un acord va aduce o contribuție semnificativă la reducerea în fiecare săptămână a 500 de decese pe drumurile europene și că presiunea de a slăbi reglementările să fie puternic împiedicată în timpul viitoarelor negocieri”.