GRSP

Uniunea Europeană şi siguranţa în sectorul auto

Comisia pentru Piaţa internă, industrie, anteprenoriat şi IMM-uri a UE a dat publicităţii o istorie a contribuţiei Uniunii Europene la siguranţa vehiculelor de-a lungul anilor.

Contribuţiile Comisiei Europene s-au materializat în Regulamente referitoare la siguranţă în sectorul auto.

Aceste Regulamente privind siguranţa autovehiculelor se referă la siguranţa conducătorilor auto, a pasagerilor şi a copiilor aflaţi în vehicule. Regulamentele se concentrează, de asemenea, pe siguranţa rutieră a pietonilor. Măsurile adoptate de UE se referă la vehicule uşoare (autoturisme, autoutilitare) şi la vehicule grele (autobuze, autocare şi camioane).

La 1 noiembrie 2014, Uniunea Europeană a realizat un pas important în ceea ce priveşte siguranţa vehiculelor, prin adoptarea Regulamentului (CE) nr. 661/2009 privind siguranţa generală. Atunci au devenit obligatorii noile caracteristici de siguranţă pentru fiecare autoturism, camion şi autobuz nou vândut în UE.

În plus faţă de sistemele electronice standard de control al stabilităţii, toate autoturismele noi vândute în UE trebuie să fie echipate cu noi elemente de siguranţă, cum ar fi atenţionările privind centurile de siguranţă, sistemele de ancorare a scaunelor pentru copii ISOFIX sau sistemele de monitorizare a presiunii în anvelope.

De la 1 noiembrie 2015, toate camioanele şi autobuzele noi trebuie să fie echipate, de asemenea, cu sisteme avansate de frânare de urgenţă, precum şi cu sisteme de avertizare la ieşirea din benzile de circulaţie.

Referitor la protecţia pietonilor, în anul 2009 a fost adoptat Regulamentul de protecţie a pietonilor (CE) nr. 78/2009.

Regulamentul vizează protejarea pietonilor implicaţi într-o coliziune cu un vehicul.

Este necesar ca producătorii să încadreze sistemele de asistenţă la frânare în vehiculele lor pentru a reduce distanţa de oprire şi a reduce viteza de impact.

De asemenea, producătorii sunt obligaţi să realizeze capacele de absorbţie a energiei şi barele de protecţie frontale.

Comisia monitorizează evoluţiile tehnice în ceea ce priveşte cerinţele îmbunătăţite de siguranţă pasivă şi ia în considerare posibila includere a noilor elemente de siguranţă şi a tehnologiilor îmbunătăţite de siguranţă activă. În acest sens Comisia a prezentat Parlamentului European şi Consiliului ultimele evoluţii în decembrie 2016.

O altă acţiune promovată de UE privind siguranţa în sectorul auto este sistemul eCall.

eCall este un sistem automat de apel de urgenţă pentru autovehicule. Acesta reduce semnificativ timpul necesar sosirii serviciilor de urgenţă.

Producătorii de automobile vor trebui să instaleze tehnologia eCall în toate modelele noi de autoturisme şi microbuze începând cu 31 martie 2018.

Sistemul eCall este reglementat de două acte legislative:

  • Regulamentul 2015/758 privind eCall pentru omologarea de tip eCall de modificare a Directivei 2007/46 / CE (care face ca vehiculul să fie eficace pentru eCall)
  • Decizia 585/2014 / UE privind desfăşurarea serviciului eCall interoperabil la nivelul întregii UE (transformarea infrastructurii publice în eCall)

Dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice detaliate sunt stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/78 al Comisiei şi în Regulamentul (UE) 2017/79 cu Decizia Comisiei.

Raportul final privind sistemul eCall (2014) documentează structura şi evaluarea informaţiilor disponibile care pot oferi sprijin în elaborarea cerinţelor de omologare şi a procedurilor de testare a vehiculelor în ceea ce priveşte sistemele eCall în vehicul.

Referitor la protecţia copiilor, legislaţia UE prevede că centurile de siguranţă în vehicule trebuie să fie folosite de toţi pasagerii şi că sistemele de siguranţă pentru copii trebuie să fie utilizate atunci când copiii sunt la bord.

Sistemele de reţinere pentru copii aprobate trebuie să îndeplinească cerinţele stricte de siguranţă stabilite de Regulamentul nr. 44 al CEE-ONU privind scaunele pentru copii, montate pe scaune pentru copii sau ISOFIX. Pentru scaunele pentru copii conforme cu dimensiunea I, acestea trebuie să respecte Regulamentul nr. 129 al CEE-ONU.

Conform Uniunii Europene, aceste măsuri sunt un pas important pentru creşterea siguranţei în domeniul rutier, pentru scăderea numărului de accidente de circulaţie şi pentru reducerea deceselor produse ca urmare a accidentelor rutiere.

Măsuri binevenite, măsuri cu rezultate pozitive.

Degeaba însă sisteme sofisticate şi mai ales eficiente de siguranţă activă şi pasivă, degeaba drumuri inteligente, dacă cei care se deplasează în spaţiul rutier, indiferent dacă sunt conducători auto, pasageri sau pietoni nu respectă regulile elementare de siguranţă rutieră, regulile elementare privind apărarea vieţii.

În acest domeniu Uniunea Europeană mai are de lucrat.

Pentru siguranţa rutieră, poate mai mult decât măsurile aşa zis de siguranţă incluse în mult discutatul Pachet rutier, ar trebui fonduri şi acţiuni pentru educaţia copiilor şi a adulţilor privind civilizaţia rutieră, modul de comportament în trafic şi nu în ultimul rând de sensibilizare a factorilor naţionali care sunt implicaţi în domeniul transporturilor.