GRSP

Drumurile europene raman cele mai sigure din lume

In data de 31martie 2016, Comisia Europeana a dat publicitatii statisticile pentru anul 2015 privind securitatea rutiera la nivel european.

Statisticile publicate confirma faptul ca si in anul 2015 drumurile europene raman cele mai sigure din lume, in pofida unei incetiniri a ritmului de reducere a accidentelor.

Comisarul UE pentru transporturi, Violeta Bulc, a declarat: "Numarul deceselor sau al vatamarilor corporale grave este intotdeauna prea mare. In ultimele decenii, am obtinut rezultate impresionante in ceea ce priveste reducerea accidentelor rutiere, insa stagnarea actuala este alarmanta. Daca Europa doreste sa isi atinga obiectivul de injumatatire a numarului accidentelor rutiere pana in 2020, mai raman inca multe de facut. Invit statele membre sa-si intensifice eforturile in directia aplicarii legislatiei si a sensibilizarii cetatenilor. Desi costul acestor eforturi este considerabil, el este totusi nesemnificativ in comparatie cu costul social de 100 de miliarde euro generat de decesele si de vatamarile corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere".

"In ceea ce o priveste, Comisia va continua sa actioneze acolo unde va putea aduce o valoare adaugata clara la nivel european. Tehnologia si inovarea sunt tot mai importante in configurarea viitorului sigurantei rutiere. De exemplu, pe termen mediu si lung, conducerea autovehiculelor in mod automatizat si conectat poate contribui in mare masura la evitarea coliziunilor, astfel ca, in prezent, facem tot ce ne sta in putinta pentru a institui un cadru adecvat in acest sens" a mai declarant comisarul European pentru transporturi.

In anul 2015, 26 000 de persoane si-au pierdut viata pe drumurile din UE, cu 5 500 mai putine decât în 2010. Cu toate acestea, la nivel european, nu se observa ameliorari fata de situatia din 2014. In plus, Comisia estimează ca 135 000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile statelor membre UE. Costul social (reabilitare, asistenta medicala, daune materiale etc.) generat de decesele si de vatamarile corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere este estimat la cel puţin 100 de miliarde de euro.

Deoarece statele membre au inceput sa raporteze date comparabile si fiabile cu privire la accidentele rutiere grave, pentru prima data Comisia Europeana a putut sa publice cifre si estimari referitoare la acestea. Acest fapt reprezinta primul pas in directia unei abordari la nivel european a accidentelor grave.

Astfel potrivit estimarilor Comisiei utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, biciclisti etc.) reprezinta o mare parte dintre cele 135 000 de persoane accidentate.

In anul 2015, rata medie a deceselor in traficul rutier din UE a fost de 51,5 la 1 milion de locuitori, similara cu cea din ultimii doi ani. Aceasta incetinire de ritm, care urmeaza după o reducere semnificativa de 8 % în 2012 şi 2013, este cauzata de mai mulţi factori, cum ar fi o interactiune mai mare, in oraşele europene, intre utilizatorii rutieri neprotejati şi cei motorizati.

Statisticile specifice fiecarei tari membre UE arata ca numarul accidentelor rutiere variaza inca in mare masura pe teritoriul UE, desi aceasta diferenta devine tot mai mica de la an la an. Unele tari care, in mod traditional, aveau un nivel bun de performanta au inregistrat progrese mai mici, in timp ce trei state membre care detineau recordul la numarul de decese in trafic si-au ameliorat situatia sigurantei rutiere.

Conform statisticilor preliminare pentru anul 2015 comparativ cu anul 2014, Romania a avut o crestere cu 4% a numarului de decese la un million de locuitori. Astfel daca in anul 2014 Romania avea un numar de 91 de decese la un million de locuitori, in anul 2015 numarul acestora a crescut la 95 de decese la un million de locuitori. Comparativ insa cu anul 2010, Romania a inregistrat o reducere cu 21%. Aceste cifre sunt inbucuratoare, dar factorii care se ocupa de siguranta rutiera in Romania trebuie sa priveasca cu seriozitate si ingrijorare cresterea cu 4% pentru anul ce a trecut.

O analiza serioasa si o colaborare eficienta intre toti factorii administrativi si ai societatii civile care se ocupa de siguranta rutiera pot sa gaseasca cauzele si mai ales solutiile pentru a diminua in viitor aceste procente.