GRSP

SIGURANTA RUTIEREA GRSP

Uniunea Europeană şi siguranţa în sectorul auto

Comisia pentru Piaţa internă, industrie, anteprenoriat şi IMM-uri a UE a dat publicităţii o istorie a contribuţiei Uniunii Europene la siguranţa vehiculelor de-a lungul anilor.

Contribuţiile Comisiei Europene s-au materializat în Regulamente referitoare la siguranţă în sectorul auto.

Aceste Regulamente privind siguranţa autovehiculelor se referă la siguranţa conducătorilor auto, a pasagerilor şi a copiilor aflaţi în vehicule. Regulamentele se concentrează, de asemenea, pe siguranţa rutieră a pietonilor. Măsurile adoptate de UE se referă la vehicule uşoare (autoturisme, autoutilitare) şi la vehicule grele (autobuze, autocare şi camioane).

La 1 noiembrie 2014, Uniunea Europeană a realizat un pas important în ceea ce priveşte siguranţa vehiculelor, prin adoptarea Regulamentului (CE) nr. 661/2009 privind siguranţa generală. Atunci au devenit obligatorii noile caracteristici de siguranţă pentru fiecare autoturism, camion şi autobuz nou vândut în UE.

În plus faţă de sistemele electronice standard de control al stabilităţii, toate autoturismele noi vândute în UE trebuie să fie echipate cu noi elemente de siguranţă, cum ar fi atenţionările privind centurile de siguranţă, sistemele de ancorare a scaunelor pentru copii ISOFIX sau sistemele de monitorizare a presiunii în anvelope.

De la 1 noiembrie 2015, toate camioanele şi autobuzele noi trebuie să fie echipate, de asemenea, cu sisteme avansate de frânare de urgenţă, precum şi cu sisteme de avertizare la ieşirea din benzile de circulaţie.

Referitor la protecţia pietonilor, în anul 2009 a fost adoptat Regulamentul de protecţie a pietonilor (CE) nr. 78/2009.

Regulamentul vizează protejarea pietonilor implicaţi într-o coliziune cu un vehicul.

Este necesar ca producătorii să încadreze sistemele de asistenţă la frânare în vehiculele lor pentru a reduce distanţa de oprire şi a reduce viteza de impact.

De asemenea, producătorii sunt obligaţi să realizeze capacele de absorbţie a energiei şi barele de protecţie frontale.

Comisia monitorizează evoluţiile tehnice în ceea ce priveşte cerinţele îmbunătăţite de siguranţă pasivă şi ia în considerare posibila includere a noilor elemente de siguranţă şi a tehnologiilor îmbunătăţite de siguranţă activă. În acest sens Comisia a prezentat Parlamentului European şi Consiliului ultimele evoluţii în decembrie 2016.

O altă acţiune promovată de UE privind siguranţa în sectorul auto este sistemul eCall.

eCall este un sistem automat de apel de urgenţă pentru autovehicule. Acesta reduce semnificativ timpul necesar sosirii serviciilor de urgenţă.

Producătorii de automobile vor trebui să instaleze tehnologia eCall în toate modelele noi de autoturisme şi microbuze începând cu 31 martie 2018.

Sistemul eCall este reglementat de două acte legislative:

  • Regulamentul 2015/758 privind eCall pentru omologarea de tip eCall de modificare a Directivei 2007/46 / CE (care face ca vehiculul să fie eficace pentru eCall)
  • Decizia 585/2014 / UE privind desfăşurarea serviciului eCall interoperabil la nivelul întregii UE (transformarea infrastructurii publice în eCall)

Dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice detaliate sunt stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/78 al Comisiei şi în Regulamentul (UE) 2017/79 cu Decizia Comisiei.

Raportul final privind sistemul eCall (2014) documentează structura şi evaluarea informaţiilor disponibile care pot oferi sprijin în elaborarea cerinţelor de omologare şi a procedurilor de testare a vehiculelor în ceea ce priveşte sistemele eCall în vehicul.

Referitor la protecţia copiilor, legislaţia UE prevede că centurile de siguranţă în vehicule trebuie să fie folosite de toţi pasagerii şi că sistemele de siguranţă pentru copii trebuie să fie utilizate atunci când copiii sunt la bord.

Sistemele de reţinere pentru copii aprobate trebuie să îndeplinească cerinţele stricte de siguranţă stabilite de Regulamentul nr. 44 al CEE-ONU privind scaunele pentru copii, montate pe scaune pentru copii sau ISOFIX. Pentru scaunele pentru copii conforme cu dimensiunea I, acestea trebuie să respecte Regulamentul nr. 129 al CEE-ONU.

Conform Uniunii Europene, aceste măsuri sunt un pas important pentru creşterea siguranţei în domeniul rutier, pentru scăderea numărului de accidente de circulaţie şi pentru reducerea deceselor produse ca urmare a accidentelor rutiere.

Măsuri binevenite, măsuri cu rezultate pozitive.

Degeaba însă sisteme sofisticate şi mai ales eficiente de siguranţă activă şi pasivă, degeaba drumuri inteligente, dacă cei care se deplasează în spaţiul rutier, indiferent dacă sunt conducători auto, pasageri sau pietoni nu respectă regulile elementare de siguranţă rutieră, regulile elementare privind apărarea vieţii.

În acest domeniu Uniunea Europeană mai are de lucrat.

Pentru siguranţa rutieră, poate mai mult decât măsurile aşa zis de siguranţă incluse în mult discutatul Pachet rutier, ar trebui fonduri şi acţiuni pentru educaţia copiilor şi a adulţilor privind civilizaţia rutieră, modul de comportament în trafic şi nu în ultimul rând de sensibilizare a factorilor naţionali care sunt implicaţi în domeniul transporturilor.

Comisia Europeană - Raport anual privind accidentele rutiere şi infografice 2016

Departamentul de siguranţă rutieră a Comisiei Europene a publicat recent ediţia din 2016 a raportului UE privind accidentele rutiere şi infograficele aferente.

Raportul anual privind accidentele rutiere la nivelul UE se bazează pe datele cele mai recente dezagregate pentru toate ţările UE din baza de date CARE a Comisiei Europene şi constă în tabele comparative comparative, cifre şi hărţi privind principalele subiecte de siguranţă rutieră pentru care sunt disponibile date comparabile din statele UE.

În decursul ultimului deceniu 2014, comparativ cu 2005, variaţia procentuală a numărului de decese din UE a scăzut cu:

  • vehicule grele de marfă: 56%
  • autobuze şi autocare: 49%
  • autoturisme sau taxi: 49%

Vinul este inocent, doar betivul este vinovat (proverb chinez)

In Romania consumul de alcool este printre cauzele principale ale producerii accidentelor rutiere. Recent numai in intervalul a 48 de ore, in urma unor controale efectuate de Politia rutiera au fost retinute 169 de permise de conducere pentru consum de alcool.

Cu problema consumului de alcool la volan nu se confrunta doar Romania - in perioada 2010-2013, in Europa au fost retinute pentru consum de alcool 76.389 de permise de conducere!

Potrivit datelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) si analizate de grupul financiar Alliaz (Germania), la nivel global, fiecare al zecelea accident auto soldat cu decese este legat intr-un fel sau altul de alcool.

Conform ultimelor date statistice prezentate de Uniunea Europeana in anul 2017, aproximativ 25% din totalul deceselor rutiere in Europa sunt legate de consumul de alcool/droguri.

Toate tarile europene au legislatie care interzice conducerea sub influenta alcoolului. Conform OMS (WHO Regional Office for Europe 2012a), patru dintre tarile europene au stabilit limita legala a concentratiei de alcool in sange la 0 g/l (printre care si Romania), doua tari europene au o limita legala a concentratiei de alcool in sange de 0,8 g/l, restul tarilor au stabilit limita legala a concentratiei de alcool in sange sub 0,5 g/l (limita recomandata de WHO si Comisia Europeana).

Ce ii face insa pe soferi sa abdice de la normele elementare si sa consume alcool la volan?

Consumul de alcool este o metoda rapida si placuta de a modifica emotiile, sentimentele, starile de dispozitie in general. Supararea, bucuria, agresivitatea, povara singuratatii sau povara psihologica a responsabilitatilor, dorinta de socializare, alungarea temporara a stresului pot fi motive plauzibile, dar nu scuzabile ale consumului de alcool la volan.

In realitate, consumul de alcool la volan are ca efect imediat reducerea coordonarii si a timpului de reactie, diminuarea starii de vigilenta, a atentiei si a campului vizual. Totodata alcoolul altereaza luarea deciziilor, reduce responsabilitatea si autocontrolul, da frau liber actiunilor agresive, riscante, necontrolate.

Pe termen lung consumul de alcool are efecte atat in plan profesional, cat si social si familial. Consumatorul de alcool isi schimba frecvent locul de munca. In plan familial apare dezinteresul, neglijarea familiei si a educatiei copiilor, chiar detramarea acesteia.

Consumul de alcool este o optiune personala constienta, optiune care incerca sa fie mascata de tot felul de motivatii; nu am putut sa refuz, am baut la masa, am baut numai un pahar, prietenii au fost de vina...!

Totdeauna se vor gasi scuze. Important este nu sa gasim argumente care sa scuze consumul de alcool la volan ci argumente care sa duca la refuzul chiar si al banalului pahar de bere.

Cu alte cuvinte inainte sa se produca evenimentele nedorite cauzate de consumul de alcool la volan, inainte sa sanctionam dur acest consum (si bine facem), sa gasim si formele adecvate de preventie. Astfel poate vom reusii sa salvam vietile mai multor oameni nevinovati si sa diminuam pagubele materiale.

Studiile indica faptul că pentru fiecare euro investit in prevenirea consumului de alcool la volan, pot fi economisiii 36 de euro.

Ca nu e usor o stim; ca trebuie, deasemenea.

Siguranta rutiera din nou in atentia ministrilor europeni ai transporturilor

Dupa doi ani de stagnare, in anul 2016 s-a observat din nou o tendinta pozitiva de scadere a numarului de accidente rutiere.

In ultimii sase ani, decesele cauzate de accidente rutiere au scazut in tarile UE cu 19%.

Desi acest ritm este incurajator, el poate fi totusi insuficient daca UE doreste sa-si indeplineasca obiectivul de a reduce la jumatate numarul de decese cauzate de accidente rutiere intre 2010 si 2020.

Acest lucru necesită eforturi suplimentare din partea tuturor partilor implicate, in special din partea autoritătilor nationale si locale, care sunt responsabile de majoritatea actiunilor de zi cu zi, cum ar fi cele de asigurare a aplicarii legii si de sensibilizare.

In acest sens, Presedintia malteza, in colaborare cu Comisia Europeana, a organizat in capitala Maltei, Valletta, in perioada 28-29 martie 2017 o actiune la nivel inalt privind siguranta rutiera, conferinta la care au participat ministrii transporturilor din UE, partile interesate si experti in siguranta rutiera.

Aceasta actiune, reunind ministrii si partile interesate, a fost o oportunitate pentru discutii privind situatia actuala in domeniul sigurantei rutiere, precum si calea de urmat pentru a reduce numarul de decese rutiere si raniri grave.

Participanţii si-au impartasit cunostintele, au facut schimb de bune practici si au discutat despre modalitatile concrete de a continua cresterea sigurantei pe drumurilor europene.

La data de 28 martie, ziua care a precedat conferinta ministeriala, partile interesate privind siguranta rutiera s-au intalnit cu Presedintia malteza, Comisia si Parlamentul European, pentru a propune actiuni de imbunatatire a sigurantei rutiere. Concluziile primei zile au fost prezentate ministrilor transporturilor din tarile membre UE.

In incheierea Conferintei, cele 28 de state membre UE, reprezentate prin ministrii transporturilor, au semnat o Declaratie comuna pentru siguranta rutiera, prin care sa angajeaza sa lucreze pentru atingerea tintei de a injumatatii numarul mortilor pe sosele pana in 2020 comparativ cu 2010. Declaratia din capital Maltei are in vedere si perioada 2020-2030 cu acelasi obiectiv de injumatatire a numarului de victime si a numarului de raniti in accidentele rutiere.

Declaratia comuna pentru siguranta rutiera vizeaza printre altele:

  • imbunatatirea atat a regulamentelor UE in domeniu cat si a aplicarii lor in trafic
  • imbunatatirea comportamentului soferilor
  • cerinte tehnice actualizate pentru autovehicule
  • dezvoltarea de infrastructuri sigure, atat auto, cat si pietonale si pentru biciclete.

Rezolutie ONU pentru cresterea sigurantei rutiere la nivel mondial

Adunarea Generala ONU a adoptat in anul 2016 o rezolutie privind "Imbunatatirea sigurantei rutiere la nivel mondial".

Rezolutia, care a fost depusa de guvernul Federatiei Ruse, a fost co-semnata de 55 de state membre ONU.

Printre deciziile-cheie, rezolutia A / 70 / L.44 reafirma obiectivul de dezvoltare durabila (SDG) privind siguranta rutieră pana in anul 2030.

Agenda pentru dezvoltare durabila are doua tinte majore:

  • Reducerea la nivel mondial a deceselor si a ranitilor in accidente de circulatie cu 50% pana in anul 2020.
  • Asigurarea accesului la sistemele de transport sigure, la preturi accesibile si durabile pentru toti cetatenii pana in anul 2030.

Rezolutia recunoaste importanta lor si solicita ca masurile de reducere a deceselor rutiere si a accidentelor in general sa reprezinte o prioritate pentru toate tarile membre. De asemenea, aceasta rezolutie sustine documentul final al Conferin?ei mondiale la nivel inalt privind siguranta rutiera, care a avut loc in Brazilia, in noiembrie 2015, si anume "Declara?ia de la Brasilia privind siguranta rutiera".

In ceea ce priveste statele membre, rezolutia reinoieste apelul catre guvernele acestora privind rolul principal pe care trebuie sa si-l asume in punerea in aplicare a obiectivelor SDG legate de siguranta rutiera.

In conformitate cu Planul mondial pentru Deceniul de Actiune pentru Siguranta Rutiera 2011-2020 si asa cum este documentat in rezolu?iile anterioare ale Adunarii Generale ONU, statele membre sunt in mod special invitate sa adopte o legislatie cuprinzatoare cu privire la factorii de risc importanti cum ar fi excesul de viteza, consumul de alcool precum si obligativitatea utilizarii castilor pentru motociclisti, a centurilor de siguranta si a scaunelor pentru copii. Se solicita de asemenea luarea de masuri pentru imbunatatirea sigurantei vehiculelor si a drumurilor, a consolidarii mijloacelor de acordare de asistenta de urgenta pentru victimele accidentelor rutiere.

Statele membre sunt invitate sa dezvolte si sa puna in aplicare campanii de marketing social directionate pe teme cum ar fi Ziua Mondială a Comemorării Victimelor Traficului Rutier si organizarea de activitati in anul 2017 pentru a marca a 4-a Saptamana Globala pentru Siguranta Rutiera - ONU.

Rezolutia cere statelor membre ONU sa sprijine atat activitatile trimisului special al Secretarului General pentru siguranta rutiera, cat si a altor organisme internationale.

OMS, in colaborare cu alte agentii si comisii ale ONU trebuie sa continue sa faciliteze un proces transparent, durabil ?i participativ, cu toate partile interesate pentru a sprijini tarile sa dezvolte obiectivele voluntare de performanta la nivel mondial cu privire la factorii de risc in traficul rutier si mecanismele de furnizare a serviciilor pentru reducerea deceselor si ranitilor. OMS este de asemenea incurajat sa continue sa monitorizeze, prin intermediul rapoartelor de stare la nivel mondial, progresele inregistrate in vederea realizarii obiectivului Deceniului de Ac?iune.

In final, rezolutia solicita Secretarului General al ONU sa ia in considerare posibilitatea de a stabili, din contributiile voluntare, un fond pentru siguranta rutiera, necesar sprijinirii punerii in aplicare a planului global pentru Deceniul de Actiune pentru Siguranta Rutiera 2011-2020 si Obiectivul de dezvoltare durabila (SDG).

Organizatia Mondiala a Sanatatii a adoptat o noua rezolutie cu privire la siguranta rutiera

Pentru prima data dupa anul 2004, a 69-a Adunare Generala a Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) care a avut loc la Geneva in anul 2016 a adoptat o noua rezolutie cu privire la siguranta rutiera.

Rezolutia adoptata de OMS, pe baza unui proiect propus de delegatiile din Australia, Brazilia, Republica Dominicană si Guatemala are ca principal deziderat punerea in practica a masurilor stabilite de Organizatia Natiunilor Unite in cadrul Deceniului de Actiune pentru Siguranta Rutiera (2011 - 2020) privind reducerea cu 50% a mortilor si ranitilor ca urmare a accidentelor rutiere.

Rezolutia invita deasemenea partenerii sa continue eforturile pentru realizarea obiectivelor de performanta la nivel global.

In acest sens statele membre OMS se angajeaza:

  • Sa puna in aplicare a Declaratiei de la Brasília privind siguranta rutiera
  • Sa-si reinnoiasca angajamentul privind Deceniului de Actiune pentru Siguranta Rutiera 2011-2020 si punerea in aplicare a planului global pentru Deceniul de Actiune pentru Siguranta Rutiera 2011-2020;
  • Sa actioneze conform rezultatelor, concluziilor si recomandaril rapoartelor globale asupra statutului OMS privind siguranta rutiera
  • Sa dezvolte si sa puna in aplicare, in cazul in care nu s-a facut deja acest lucru, strategii si planuri de actiune corespunzatoare, care sa acorde o atentie deosebita utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, cu o mentiune speciala asupra copiilor, tinerilor, persoanelor in varstă si a persoanelor cu handicap si pentru care resursele disponibile sa fie proportionale
  • Sa adopte si sa puna in aplicare legi cu privire la factorii de majori de risc, inclusiv excesul de viteza, consumul de alcool, obligativitatea portului castii de protec?ie pentru motociclisti, a centuri de siguranta si a scaunelor pentru copii
  • Sa actioneze pentru imbunatatirea calitatatii datelor de siguranta rutiera prin consolidarea eforturilor de colectare corespunzătoare, date fiabile si comparabile cu privire la traficul rutier, de prevenire a prejudiciilor si gestionarea acestora, inclusiv impactul traficului rutier asupra sanatatii si dezvoltarii, precum si impactul economic si raportul cost-eficienta a interventiilor
  • Sa puna in aplicare un numar de acces national unic de urgenta, programe de formare de medicina de urgenta pentru profesionistii din domeniul sanatatii aplicabile traumelor produse in accidentele rutiere

Subcategorii